Carpe Diem


Carpe Diem

Geluk is een algemeen begrip, maar wel de moeite waard om na te streven!
Binnen de sociologie en psychologie wordt er de laatste tijd veel onderzoek naar geluk en welbevinden gedaan. Er zijn zes principes om duurzaam geluk te bevorderen, optimistisch denken is daar één van. Zijn optimistische mensen beter in staat om een gelukkig leven te leiden? We gaan kijken wat onderzoek ons kan leren over de relatie van optimisme en geluk.

Robert Haringsma (2010), een positief psycholoog, schrijft bij het Instituut voor Positieve Psychologie hoe je meer optimistisch kunt worden en meer kunt genieten van het leven. Optimisten verschillen in drie opzichten van pessimisten, dit heeft te maken met andere interpretaties. Je kunt je pessimistische gedachten leren omzetten in optimistische gedachten. Door te herkennen wanneer je een negatieve gedachte hebt; bekijken hoe je die situaties interpreteert; voelen wat die interpretatie in je losmaakt; bekijken of dit de enige mogelijke interpretatie is; kijken wat een nieuwe interpretatie aan gevoelens in je losmaakt. Je krijgt zo een actieve houding ten opzichte van je problemen. Je concentratie ligt niet op wat er allemaal fout is, maar op hoe je het weer kunt herstellen.

In Psychologie Magazine (Janneke Gieles,september 2006) staat een artikel over de werking en het positieve effect van mindfulness. Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde stroming binnen de psychotherapie. Mindfulness betekent letterlijk: opmerkzaamheid. Je kunt je een volkomen andere levenshouding aanleren. Je wordt je bewust van alles wat zich voordoet in het hier en nu, zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen. De kunst is om niet steeds te vechten tegen wat je niet wil, maar ga er van een afstand naar kijken. Een van de meest bevrijdende inzichten is, dat onze gedachten niet ‘de werkelijkheid’ zijn, en dat we ons er niet mee hoeven te identificeren. De kern van Mindfulness is om niets te willen oplossen, hierdoor ontstaat er juist ruimte waarin verandering mogelijk is.

Hoe mensen informatie verwerken is afhankelijk van een aantal factoren, zoals persoonlijkheid, stemming en situatie. Uit onderzoeken (Gençöz, 2001 en Joiner, Katz en Lew, 1997) blijkt dat vooroordelen en de verwerking van informatie en negatieve schema’s karakteristiek zijn voor depressieve personen, dit geldt voor alle leeftijden. Het blijkt dat er een opvallend onderscheid is tussen depressies en angststoornissen. Gebrek aan positieve emoties is een belangrijk kenmerk van depressies, terwijl angststoornissen vooral betrekking hebben op een overvloed aan negatieve emoties. Depressies worden niet zo zeer gekenmerkt door pessimisme, maar vooral door een gebrek aan optimisme.

Jan Auke Walburg (2008) schrijft in het boek “Mentaal vermogen” dat er zes principes zijn van duurzaam geluk. Deze zes principes zijn: positief en optimistisch denken; leven vanuit een betekenisvolle missie en dit succesvol na kunnen streven; bewust leven en genieten; interactie met anderen; gezonde levensstijl en geluk delen. Bij positief en optimistisch denken is er een boeiende interactie tussen onze gedachten en onze gevoelens. Op onze gevoelens hebben we geen grip, maar onze gedachten kunnen we veranderen. Je moet hiervoor eerst je gedachten herkennen om dan te beseffen dat gedachten gevoelens opwekken. We kunnen ons in de put denken, maar beter is dat we positief en optimistisch kunnen denken zodat we ons uit de put denken.

Een belangrijk uitgangspunt van de cognitieve gedragstherapie (CGT) is dat onze cognities (gedachten) bepalen hoe we ons voelen en gedragen. Je kunt jezelf een optimistischer denkstijl aan leren, en bij tegenslag denken: nu lukt het niet, de volgende keer misschien wel. Door anders te denken, kunnen we ons anders gaan gedragen en ons beter voelen. Er wordt vooral gekeken naar het heden. Cognitief gedragstherapeut Bannink (Eveline Brandt, Trouw 2010) zegt dat het woord geluk niet in de gedragstherapie voorkomt omdat het doel vermindering van de klachten is. Maar Bannink zegt dat wanneer je geen of minder klachten hebt, je vaak een groter geluksgevoel ervaart.

Uit een studie van University of Essex (1997) blijkt dat variaties van de lange genvariant 5-HTTLPR ervoor zorgen dat je een meer optimistische kijk op de wereld hebt. Ook focussen deze personen zich meer op positieve gebeurtenissen en beelden. Zij zijn vaker positief gestemd en minder snel gestrest. Het gen 5-HTTLPR regelt het transport van de ‘geluksstof’ serotonine door het lichaam.

De lange genvariant heeft invloed op het feit dat we letten op de positieve of negatieve aspecten van de wereld. Psychologen geloven dat de resultaten van deze onderzoeken misschien kunnen helpen bij de ontwikkelingen van nieuwe behandelingen voor depressies en angststoornissen.

Uit deze onderzoeken blijkt dat optimistisch denken zeker invloed heeft op het welbevinden van mensen, optimisme hangt dan ook sterk samen met geluk! Ook blijkt dat optimisme met biologische factoren samenhangt (de lange genvariant). Het is een groot voordeel dat je het positief denken in zekere zin zelf kunt leren/sturen. Je kunt hier zelf invloed op uitoefenen en misschien helpt de titel van dit blogartikel je op weg: Carpe Diem (pluk de dag)!

Rens Zuiderbaan

Bronvermelding:

http://www.ivpp.nl/geluk/optimisme-als-levenshouding-in-vijf-stappen/

http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Mindfulness.htm

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/30023-depressie-geen-pessimisme-maar-een-gebrek-aan-optimisme.html

J.A. Walburg: Mentaal vermogen, Investeren in geluk. Nieuw Amsterdam, 2008

http://www.trouw.nl/incoming/article1496875.ece/Geluk___Optimisme_kun_je_leren_.html

http://www.happynews.nl/2009/02/25/geluksgen-maakt-mensen-optimistisch/

‘Geluksgen’ maakt mensen optimistisch

Dit bericht werd geplaatst in Levenshouding en vaardigheden. Bookmark de permalink .

5 reacties op Carpe Diem

  1. Hallo,

    Ik heb je blog gelezen en moet zeggen dat ik er erg van onder de indruk ben. Je hebt je duidelijk goed ingelezen in het onderwerp en hebt goed gebruik gemaakt van de bronnen.! Je blog is helder en duidelijk geformuleerd.

    Groetjes, Elina

  2. Tina Bergsma zegt:

    Je titel nodigt al uit om je blog te lezen, zit duidelijk structuur in je verhaal. Ik vind het erg interessant om te lezen.

  3. Rens!

    Wat een leuk artikel zeg! Er zit een goede opbouw in je stuk. Je beschrijft duidelijk dat optimistisch denken invloed heeft op je geluk en dat mindfulness kan bijdragen hieraan.
    Je beschrijft dat het er een genvariant is die bepaalt hoe we tegen de wereld aankijken, maar dat we toch ook de keus hebben om onze gedachten hierin te sturen. En juist je persoonlijke positieve stukje maakt het een positieve psychologie blog voor mij🙂

    Groetjes Inge

  4. Hoi Rens,

    Met het lezen van jou artikel word ik al blij! Een mooie zin, de kunst om niet steeds te vechten tegen wat je niet wil. Het is een kunst om optimistisch te blijven in het leven. En zeker, zoals jij het ook beschrijft, negatieven dingen vertalen naar positiviteit. Mooi artikel!

    Groet Janny

  5. sanne zegt:

    Hoi Rens,
    wat een mooie aansprekende titel. Goed geschreven. Je weet bij elke alinea de kern te pakken en erbij te blijven. daardoor is het heel leesbaar. Mooi ook dat je 2 standpunten met elkaar vergelijkt in een van je alinea’s.

    groetjes sanne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s