Geluk is een keuze


Bij geluk kan aan verschillende dingen gedacht worden, er zijn meerdere manieren om gelukkig te zijn. Verschillende factoren beïnvloeden geluk, dit zal worden uitgelegd. De kernvraag is of mensen in staat zijn zelf hun eigen geluksniveau te verhogen.

Te beginnen met het boek van Walberg (2009) die aantoont dat geluk een keuze is, omdat de hersenen zich voortdurend ontwikkelen en aanpassen. Zolang wij keuzes maken om dingen te veranderen zullen onze hersenen hierop reageren en zich aanpassen. De emoties die we beleven staan dus niet vast in onze hersenen, maar zijn veranderbaar. De beperking zal dus niet in de emotie zitten, maar in de wil om dingen te veranderen. De tweede bevinding is dat interventies gebaseerd op principes van cognitieve gedragstherapie niet alleen leiden tot gedragsveranderingen, gevoelsveranderingen maar ook dat hersenen nieuwe gevoelens en gedrag ondersteunen.

In de jaren 70 waren vrouwen gelukkiger dan mannen, nu is dat omgekeerd. Volgens Lorna Martin is het een combinatie van onrealistische idealen en het idee dat geluk een na te streven doel is. Geluk wordt voorgeschoteld als groots, terwijl werkelijkheid tegen valt.

Garland (2010) heeft onderzoek gedaan naar onder andere mindfulness. Door middel van een steekproef die is uitgevoerd bij mensen die mindfulness based cognitieve therapie volgen, is gebleken dat er nu bewustzijn is, en de observatie plaats vind op basis van sensorische en perceptuele ervaringen. Datzelfde onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer mindfulness over een langere periode wordt beoefend, positieve emoties blijvend worden ervaren. Dit proces kan gezien worden als een opwaartse spiraal.

Dit is ook wat de ervaringsdeskundige van Stekenburg aangeeft in het tijdschrift Viva, de eerste stap om een rasoptimist te worden is bewust worden van je eigen gedachten.

Onderzoek uitgevoerd door Crouzen (2010) onder zieke mensen beweerd dat je niet zonder negatieve gevoelens kunt, maar dat je dit kan gebruiken als uitgangspunt zolang je er maar niet in blijft hangen. Een andere uitkomst van het onderzoek is, dat tussen gedrag en gedachten een termijn van ongeveer vijf weken zit. Dit geeft aan dat gedachtes veranderd kunnen worden, maar de moeilijkheid zit in het volhouden van de positieve gedachten.

Carol Craig heeft onderzoek gedaan naar de gemiddelde ervaring van geluk onder bewoners in Glasgow. Haar bevindingen geven aan dat eenzijdige positiviteit faalt. Veel belangrijke veranderingen in de maatschappij zijn niet tot stand gekomen door een positieve aanpak, maar door gerechtvaardigde woede en verontwaardiging. Hierin kan worden geconcludeerd dat als een groep mensen ontevreden zijn, dingen veranderd kunnen worden door een front te vormen met als doel samen weer gelukkig te worden.

Een van de grondleggers van positieve psychologie meneer Csikzentmihalyi geeft aan dat er een verschil is aan te tonen tussen tevredenheid en gelukkig zijn. Tevredenheid is een combinatie van matig tot hoge vaardigheden met een lage mate van uitdaging. Met andere woorden tevredenheid is meer statisch, terwijl bij geluk groei meer centraal staat, ook wel beter bekend als een flow. De groei naar geluk toe geeft al een gelukkiger gevoel, mede door de flow. De keuze om positief te gaan denken is een uitdaging, en valt niet onder de vaardigheden die de persoon bezit, hierdoor kom je gemakkelijk in een flow.

Volgens het online programma wat is opgezet door onder andere van Walburg is Psyfit, is het de uitdaging om positieve gevoelens te ervaren door het focussen op je krachten in plaats van tekortkomingen. Een focus shift is noodzakelijk om een patroon te doorbreken, dat kan door middel van plezierige activiteiten en het gebruiken van eigen kwaliteiten op een andere manier. Dicht bij jezelf blijven is het advies, iedereen heeft eigen kwaliteiten en andere activiteiten nodig om positieve gevoelens te kunnen ervaren.

Zoals voorgaande bevindingen hebben uitgewezen is de keuzes die je maakt bijdragen aan het voelen van geluk. Het begin van geluk voelen is bewust worden van je gedachten en dicht bij jezelf blijven. Het gevoel van voldoening wordt gevoeld als de uitdaging wordt aangegaan, en hierdoor kom gemakkelijk in de flow.

Geschreven door: Ilona H. Cuperus

 

Bronvermelding:

  • J.A. Walburg: mentaal vermogen, investeren in geluk. Nieuw Amsterdam, 2009
  • Lorna Martin: woman on the verge of a nervous break down, 2008
  • Garland, E.L., et al,. Upward sprials of positive emotions counter downward spirals of negativity: Insights from the broaden-and-build theory and affective, Clinical Psychology review, 2010
  • Ursela van Stekenburg: word ook een rasoptimist in 10 stappen, 2009
  • Mark Crouzen: Lijden met een lach, hoe doe je dat? 2010
  • Ad Bergsma: Positieve psychologie kan niet zonder negativiteit, Rotterdam, 2010
  • Mihaly Csikzentmihaly: Flow – psychologie van de optimale ervaring. Boom, 1999
  • Positieve gevoelens, module van online programma, 2010 www.Psyfit.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Levenshouding en vaardigheden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Geluk is een keuze

  1. Beste Ilona,
    Ik heb net je Blog gelezen en moet zeggen dat ik het een leuk onderwerp vind, geluk is een keuze. Je geeft duidelijk aan dat je het gevoel dat je hebt kunt veranderen, door je cognities te veranderen. Interessant ook dat je hersenen dit gevoel en gedrag ondersteunen, wist ik niet.
    Wat ik jammer vond is dat je de nadruk wat legt op de moeite om de verandering te maken naar positief denken. Dit is natuurlijk ook niet vanzelfsprekend, maar misschien was het n.a.v. de cursus positieve psychologie leuk geweest, je juist te richten op het positieve. Je geeft wel heel mooi aan dat het focussen op je krachten en dicht bij jezelf blijven belangrijk zijn.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
    Groetjes Inge

  2. Ilona Cuperus zegt:

    Dankjewel Inge voor je feedback, ben blij om deze te ontvangen.
    Ben blij dat je er wat mee geleerd hebt! Vond het zelf ook leuk om onderzoek te doen.
    Terugkomend over het positief denken, zoals jij het ziet had ik het zelf nog niet bekeken. Ik heb het wel bewust zo geschreven, ik denk ook dat het met mijn gelukstheorie te maken heeft. Bedankt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s