optimisme is de sleutel tot geluk


Optimisme is de sleutel tot geluk

Een optimist is gelukkiger dan een pessimist, dat weet vrijwel iedereen. Maar wat maakt iemand een optimist en kunnen we allemaal op die manier gelukkig worden? In mijn blog vind je het antwoord op deze vragen. Eerst wordt uitgelegd wat het verschil is tussen een optimist en een pessimist, daarna wordt toegelicht hoe je optimistisch kan leren denken.

Iemand met een optimistische houding beleeft een situatie vaak anders dan iemand met een pessimistische houding. Optimisten houden zich namelijk veel minder bezig met de schuldvraag, zij proberen een probleem zo snel mogelijk op te lossen. Pessimisten zijn doemdenkers en hebben moeite om negatieve gedachten en emoties van zich af te zetten.

Wat opvalt, is dat pessimisten denken dat negatieve gebeurtenissen lang zullen duren. Ze zien geen oplossingen voor hun problemen en vrezen het ergste. Wanneer een pessimist een onvoldoende haalt zal deze denken: “Ik haal het nooit.” Een optimist zal daarentegen denken: “Als ik me inspan, haal ik de volgende keer wèl een voldoende.”

Daarnaast betrekken pessimisten negatieve gebeurtenissen op hun hele leven. Als zij een tegenslag hebben, betekent dit dat hun hele leven waardeloos is geworden. Een optimist zal zich realiseren dat er ook dingen zijn die wèl goed gaan en dat er vast wel een oplossing is voor zijn of haar probleem.

Daar komt bij dat pessimisten zich vaak schuldig voelen voor wat er mis gaat in hun leven. Ze zijn boos op zichzelf en hebben veel negatieve gevoelens als er iets mis gaat. Optimisten weten dat ieder mens fouten maakt en hebben geen zin om bij de pakken neer te gaan zitten. Hoewel de situatie dus hetzelfde blijft, zijn de gedachten en reacties totaal verschillend. (Bron 1)

Volgens psychologen is optimisme misschien wel de belangrijkste geluksfactor. Als we gelukkig willen worden moeten we dus positief leren denken. Dat lijkt misschien lastig maar het goede nieuws is dat je positief denken kunt trainen. Dit wordt de Rationele Effectiviteitstraining genoemd. (RET)

“Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun gedachten erover.” Epictetus (filosoof, 55-135 n. Chr.)

De Rationele Effectiviteitstraining (RET) is ontwikkeld door de Amerikaan Dr. Albert Ellis. Gedachten, gedrag en emoties vormen de basis van de training. (Bron 2)

Allereerst leer je je bewust te worden van je eigen gedachten. Vervolgens roep je jezelf ter rede wanneer je negatief denkt. Je probeert je te richten op positieve en optimistische gedachten en elimineert op die manier negatieve gevoelens en problemen. (Bron 3)

Wanneer we onze gevoelens en gedragingen willen veranderen moeten we kritisch zijn op onze gedachten. Zijn onze gedachten realistisch? Dit is het belangrijkste uitgangspunt van de cognitieve gedragstherapie (CGT): onze ‘cognities’ (gedachten) bepalen hoe we ons voelen en gedragen. De effectiviteit van de cognitieve gedragstherapie ervan is inmiddels in talloze wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Cognitieve therapie gaat ervan uit dat gedachten en gedrag met elkaar verbonden zijn, en dat de aanpak van beide aspecten kan leiden tot het elimineren van negatieve gedachten. (Bron 4)

 “ Veel mensen besteden de beste tijd van hun leven aan geld verdienen en offeren hun gezin en gezondheid op. Later geven ze al hun geld uit in een poging hun gezin en gezondheid terug te winnen.” (Dr. José de Jezús Garcia Vega) (Bron 5)

Frederickson: “Positieve emoties zijn niet alleen een signaal van goed functioneren, maar zijn ook de oorzaak van goed functioneren.” Positieve emoties zorgen ervoor dat we goed kunnen anticiperen en problemen kunnen oplossen. Daar komt bij dat optimisme een sterke relatie heeft met lichamelijke en geestelijke gezondheid. En wanneer je lekker in je vel zit wordt je vanzelf gelukkiger. (Bron 6)

Samengevat kunnen we dus stellen dat gelukkig zijn afhankelijk is van onze gedachten en emoties. Wanneer we positief leren denken en negatieve emoties leren te elimineren zullen we ons gelukkiger gaan voelen. Kortom, optimistisch denken is de sleutel tot geluk.

Geschreven door:

K. Bakker

Bronvermelding:

1 Haringsma, R. (2010) Optimisme als levenshouding in vijf stappen. Geraadpleegd op 7 december 2010, van http://www.ivpp.nl/geluk/optimisme-als-levenshouding-in-vijf-stappen/

2 Dryden, W. (2007) Rationeel emotieve therapie stap voor stap. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.

3 Fordyce, M.W. (2003) The Psychology of Happiness. Londen: Intl Thomson Business Press.

4 Bannink, F.P. (2007) Gelukkig zijn en geluk hebben. Amsterdam: Hardcourt.

5 Bormans, L. (2010) GelukThe World Book of Happiness. Tielt: Lannoo.

6 Walburg, J.A. (2009) Mentaal Vermogen, Investeren in Geluk. Amsterdam: Nieuw Amsterdam

Dit bericht werd geplaatst in Levenshouding en vaardigheden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op optimisme is de sleutel tot geluk

  1. Wson zegt:

    Op zich is er een lichtelijk verband . Ik citeer “Wat opvalt, is dat pessimisten denken dat negatieve gebeurtenissen lang zullen duren. Ze zien geen oplossingen voor hun problemen en vrezen het ergste”

    Dit is ook vaak zo met zieke mensen (artikel gezondheid). De tegenslagen die worden meegemaakt door deze mensen vatten ze vaak ook zwaarder op en zien er ook minder snel oplossingen voor omdat ze al veel mee maken.

    Dus kunnen zieke mensen gezien worden als pessimisten?

  2. Anouk Ypma zegt:

    Hallo K.
    Een mooi samenhangend stuk. Fijn om te lezen.
    Persoonlijk vind ik de citaten in je stuk erg sterk.
    Je hebt goede bronnen gebruikt en een mooie woordkeuze. Top!

    Anouk.

  3. Rob Wuijster zegt:

    Erg interessant stuk om te lezen! Zeer goed onderbouwd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s