Sporten maakt Gelukkig


Sporten maakt Gelukkig

We weten dat Geluk te maken heeft met verschillende factoren, zoals de genen die je hebt meegekregen en bepaalde omstandigheden in je leven, maar je kunt ook zelf invloed uitoefenen op je geluksniveau.

Er zijn verschillende vormen van geluk, zo kun je kort gelukkig worden van het kopen van een nieuw paar schoenen, maar op de lange termijn zal dit gelukseffect weer verdwijnen en zul je weer op je basis geluksniveau terugkeren.

Op de lange termijn gelukkig zijn, heeft te maken met andere factoren zoals optimistisch denken, genieten van het leven en een gezonde leefstijl.

Sporten zie ik als onderdeel van een gezonde leefstijl en is één van de dingen die je kunt doen om je welbevinden te verhogen.

Veel onderzoek naar sport en welbevinden richt zich op het voorkomen en behandelen van psychische stoornissen zoals depressie en angststoornissen.

Wat hieruit naar voren komt is dat sporten vooral samenhangt met een kleinere kans op het ontwikkelen van deze psychische stoornissen.

Volgens onderzoek van NEMESIS (2009) is sporten goed voor de lichamelijke gezondheid en bevorderlijk voor de psychische gezondheid. Sporters  hebben een 1,5 keer zo kleine kans hebben op een psychische stoornis. Ook blijkt dat mensen met een psychische stoornis die sporten, 1,5 keer vaker herstellen dan mensen die niet sporten. En het ontwikkelen van een nieuwe stemming of angststoornis is 1,5 tot bijna 2 keer kleiner bij sporters.

Jan Auke Walburg schrijft in zijn boek ‘Mentaal vermogen – investeren in geluk’ (2008) dat er meer dan 20 overzichtsstudies gedaan zijn naar de invloed van fysieke activiteit op stemming. De conclusie van al die onderzoeken zijn dat regelmatig fysiek actief zijn samengaat met minder angst, minder depressie, betere stemming en groter welbevinden. Andere algemene bevindingen zijn een verhoging van het gevoel van eigenwaarde, beter slapen, minder gevoelig voor stress en beter cognitief functioneren.

Volgens dhr. Walburg kunnen we stellen dat er een duidelijk verband is tussen regelmatige, lichamelijke inspanning en een goede stemming en een hoger welbevinden.

Maar hij schrijft ook dat dit niet onder alle omstandigheden zo is. Zo verhoogt zelfgekozen en zelf volgehouden inspanning het welbevinden.

Ook Sonja Lyubomirsky ( 2008) vindt dat je een activiteit moet proberen te vinden die bij je past, iets waarmee je iets van jezelf bevestigd. Het werken aan doelen die persoonlijk bevredigend zijn, brengt waarschijnlijk meer geluk dan het werken aan doelen die niet vrij gekozen zijn.

Volgens haar zijn er drie verklaringen over waarom lichamelijke activiteit mensen gelukkiger maakt. Ze noemt het gevoel van eigenwaarde/competentie, de mogelijkheid dat lichamelijke activiteit ‘flow’ (de toestand waarin mensen dermate betrokken zijn bij een activiteit dat ze alles om hen heen vergeten. De ervaring is zó prettig, dat men er vaak veel voor over heeft om die nogmaals te hebben (Csikszentmihalyi, 2003).) oplevert en dat als lichamelijke activiteit wordt uitgevoerd samen met anderen, gelegenheid biedt voor sociale contacten.

Ze zegt dat lichaamsbeweging misschien dan ook wel de meest effectieve, kant en klare geluksbevorderaar is van alle activiteiten die ze in haar boek beschrijft.

Ook Ruut Veenhoven (Gezond geluk, 2006) onderschrijft dat mensen die aan sport doen gemiddeld iets gelukkiger blijken dan mensen die dit niet doen.

Mijn eigen ervaring is dat sporten en dan met name hardlopen een erg positief effect heeft op mijn geluksgevoel. Ik had een aantal jaar niet gesport en ben nu net weer begonnen met hardlopen. Het geeft me gelijk weer een heerlijk gevoel, het is alsof het geluk direct door mijn aderen stroomt en ook de dagen erna, kan ik ondanks de spierpijn genieten, tevens merk ik dat ik meer ontspannen ben.

Nu heb ik wel gehoord van runner’s high en endorfine, maar ik las dus nu dat uit Duits onderzoek (2008) gebleken is dat endorfine bij atleten, ook daadwerkelijk verhoogt is na het hardlopen. Bekend was al dat endorfine pijn onderdrukken en gevoelens van geluk en blijdschap veroorzaken.

Conclusie

Ik denk dat we kunnen zeggen dat sport een positief effect heeft op ons welbevinden. Het werkt preventief tegen depressie en angststoornissen en het herstel van mensen met één van deze stoornissen is ook sneller wanneer men sport.

Het is goed voor je zelfvertrouwen en je voelt je meer ontspannen en slaapt dus ook lekker. Sport levert ook een bijdrage aan sociale contacten wanneer je sport met anderen en sociale contacten hebben ook weer een positief effect op je geluksgevoel. Daarnaast kan sporten een gevoel van ‘flow’ teweegbrengen en dit heeft ook een geluksbevorderend effect. Hardlopen kan je een lekker gevoel geven en hoewel dit een kortdurend geluksmoment is, kan het er wel voor zorgen dat je vaker gaat sporten en dat zal dus uiteindelijk weer bijdragen aan je geluksgevoel op de langere termijn.

Door: Inge Lenis

Bronvermelding

  • Mentaal vermogen, investeren in geluk – Jan Auke Walburg – 2008
  • Sonja Lyubomirsky – De maakbaarheid van geluk, een wetenschappelijke benadering voor een gelukkig leven – 2008
  • Mihaly Csikszentmihalyi – Flow – 2003
  • Gezond geluk – Ruut Veenhoven – Link:

http://www2.eur.nl/fsw/research/veenhoven/Pub2000s/2005e-fulln.pdf

  • Runner’s high: feit of fictie?

http://www.asics.nl/running/knowledge/runners-high-feit-of-fictie/

Dit bericht werd geplaatst in Levenshouding en vaardigheden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Sporten maakt Gelukkig

  1. Wson zegt:

    Goed degelijk stuk. De invloeden die sporten heeft op de mens is goed weergegeven. Zo heb je ook leuke cijfers/feiten genoemd waar je zelf over na gaat denken. vb: Ook blijkt dat mensen met een psychische stoornis die sporten, 1,5 keer vaker herstellen dan mensen die niet sporten. En het ontwikkelen van een nieuwe stemming of angststoornis is 1,5 tot bijna 2 keer kleiner bij sporters.

    Voor de leuke en duidelijke stukken maar deze waren globaal als het goed is bij de mens wel bekend.

  2. Gerbrig zegt:

    Hallo Inge,
    Ik vind het een goed artikel, hieruit blijkt ook wel enigszins dat sporten een ‘verslavend’ gevoel geeft, met name door de endorfine. Ook mooi hoe je je eigen ervaringen verwoordt.
    Je hebt vrij veel aparte alinea’s, wellicht had je wat stukjes bij elkaar kunnen voegen, daarnaast ook bronvermelding volgens de APA-normen. Verder geen opmerkingen.
    Groetjes,
    Gerbrig

  3. Hoi Inge,

    Leuke stukje! Ben hier dagelijks mee bezig.
    Mag ik een stukje van jou conclusie plaatsen op mijn website met een link naar jou website?

    Mijn website: http://www.bodyempowerment.nl

    Met sportieve groet,

    Marcel Karrenbelt

  4. Pingback: Sporten maakt gelukkig

  5. Inderdaad sport maakt gelukkig het geeft een prima en ruimtelijk gevoel in je denken en geest.

  6. Fred ernst zegt:

    Mooi geschreven joh. Publiceer je meer?

    Groet,

  7. Sporten zorgt voor de juiste beweging om stress te verminderen en om je gedachten helder te ordenen. Altijd fijn om de dag zo te beginnen

  8. Johnc622 zegt:

    Today, I went to the beach front with my kids. efeccedkakfd

  9. Pingback: 3 + 1 manieren om geluk te bevorderen | vredenzo

  10. Pingback: Jij sport zoveel? Waar haal je de energie vandaan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s