Geluk en Liefde


Geluk en liefde

In hoeverre hangen geluk en liefde met elkaar samen? En niet alleen liefde, maar hebben sociale relaties ook invloed op geluk? Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan en is veel over gezegd. In dit artikel zal ik hierover een aantal zaken naar voren laten komen.

O. Hilrich (1) schrijft in zijn script Levenskwaliteit onderstaande over liefde en geluk: Liefde is een spontane individuele beleving; en zoals gezegd in haar essentie ten nauwste verbonden met geluk. Daarom kunnen we liefde ook onmogelijk benoemen tot norm. We kunnen niet “willen” of “beloven” lief te hebben. De ervaring van werkelijke liefde ligt niet in onze hand; zij is een spontaan fenomeen. En gecultiveerd liefdevol gedrag is theatraal en hypocriet en in de ervaring van velen weerzinwekkend. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we geen uiting zouden kunnen geven aan subtiele gevoelens van liefde of verbondenheid die we op een bepaald moment ervaren.
Ruut Veenhoven (2) heeft onderzoek gedaan naar de betekenis van geluk voor de liefde.
Het verschil in geluk tussen mensen met en zonder liefdespartner is waarschijnlijk een gevolg van twee effecten: liefde bevorderd geluk, en geluk schept ook meer kans op liefde.
Hier volgen de directe effecten van liefde op geluk:                                                                      –       Plezier van de partner. In de eerste plaats zijn er natuurlijk de evidente voordelen van het liefdesleven, ‘aandacht’, ‘gezelligheid’, ‘verzorging’ en ‘seks’.
–       Maatschappelijke bevoordeling. Als een bijkomend voordeel van de liefde wordt wel genoemd dat koppels in onze maatschappij systematisch bevoordeeld worden boven alleenstaanden.
–       Sociale etikettering. Een variant van het bovenstaande is dat de maatschappelijke bevoordeling van het huwelijk zich ook uit in een gunstiger beeldvorming over mensen die met een geliefde door het leven gaan.
–       Publieke waardering. Dit zou leiden tot een grotere innerlijke zelfaanvaarding en daarmee tot meer geluk.
Het CBS (3) doet onderzoek naar bevolkingstrends. Hieruit komt het volgende naar voren dat (al dan niet gehuwde) samenwoners gelukkiger en gezonder zijn dan alleenstaanden. Samenwonen verhoogt bovendien de levensverwachting.
Er zijn dus waarschijnlijk weinig dingen zo goed voor onze gezondheid als een relatie. Desondanks is de afgelopen vijf jaar het aantal eenpersoonshuishoudens alleen maar toegenomen, met gemiddeld 40 duizend per jaar.
Professor Richard Tunney (4) ondervroeg meer dan 1.700 mensen naar de tevredenheid over hun leven en hun aantal vrienden. Hieruit blijkt dat wanneer je meer dan 10 vrienden hebt je kans op geluk stijgt. Het onderzoek wees ook uit dat tevreden mensen regelmatig nieuwe vrienden maken.
Er zijn echter ook professionals die zeggen dat sociale relaties niet heel erg noodzakelijk zijn en dat je kunt leren gelukkig te worden van alleen zijn. Psychiater Anthony Storr (5), auteur van Solitude, A return to the self (1988), betoogt dat de psychologie het belang van relaties altijd zwaar heeft overschat. Volgens hem is het wel prettig voor mensen om contact te hebben met anderen, maar is het daarnaast van groot belang dat ze regelmatig alleen zijn, omdat dan juist allerlei creatieve talenten tot bloei kunnen komen. Wie goed alleen kan zijn, aldus Storr, kan een zeer gelukkig leven leiden en tevens grote hoogten bereiken op creatief gebied.
Jan Auke Walburg (6) schrijft in zijn boek Mentaal Vermogen, Investeren in Geluk, het volgende: Relaties zijn de basis van geluk en zonder persoonlijke en vertrouwde contacten met anderen is geluk moeilijk denkbaar. Kennelijk is dit zo’n fundamenteel kenmerk van de mens en diepgeworteld in onze biologie en altijd al van belang geweest voor onze overleving, dat deze verbindingen heel belangrijk zijn en ons diep bevredigen. Mensen willen ander mensen dicht bij zich in familie, vriendschappen, liefde en huwelijk. Naarmate dit duurzamer is, brengt het meer geluk en welbevinden. Een levenslange verbinding geeft het hoogste welbevinden.

Mijn conclusie is dat liefde sterk samenhangt met geluk. Wie liefde ervaart, is op dat moment ook gelukkig. Mensen met meer sociale relaties zijn over het algemeen gelukkiger. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat je eerst leert tevreden met jezelf te zijn, begin met je zelf lief te hebben. Daardoor leer je liefde kennen en door in liefde met jezelf te leven zul je het automatisch aantrekken in de buitenwereld.

Geschreven door: Gerbrig IJntema

Bronvermelding:
1. Hilrich, O. (z.d.). Liefde en Geluk. Geraadpleegd op 4 december 2010, van http://www.mensinwereld.nl/Liefde_en_geluk_in_ons_leven/liefde_en_geluk_in_ons_leven.html

2. Veenhoven, R. (1989). Liefde en Geluk. Geraadpleegd op 4 december 2010, van http://www2.eur.nl/fsw/research/veenhoven/Pub1980s/89h-fulln.pdf

3. CBS (2003). Bevolkingstrends. Geraadpleegd op 4 december 2010, van http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E577EC62-CCEF-40DD-9087-C74E9B1801E0/0/b150301.pdf

4. Internet (2009). Vriendschap Is Goed Voor Geluk. Geraadpleegd op 4 december 2010, van http://www.goednieuws.com/vriendschap-is-goed-voor-geluk.html

5. Bruin, E. de (2001). Beter Geen Relatie Dan Een Slechte Relatie. Geraadpleegd op 4 december 2010, van http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Alleenstaanden/relatie.html

6. Walburg, J.A. (2010). Mentaal Vermogen, Investeren in Geluk. (vierde druk). Amsterdam: Nieuw Amsterdam

Dit bericht werd geplaatst in Liefde, relaties en sociale contacten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Geluk en Liefde

  1. Het artikel heeft meerdere alinea’s, maar ik kreeg het niet voor elkaar om dit te veranderen in het bericht. Wellicht heeft iemand nog tips…
    Groeten,
    Gerbrig

  2. Hoi Gerbrig,

    Van mijn kant een reactie op jou blog-artikel.
    Leuk om een artikel te lezen over iets wat in mijn ogen zo vanzelfsprekend lijkt: Liefde en geluk. Door jou artikel besef ik dat het iets minder vanzefsprekend is als dat ik dacht. Goed dat je zowel artikelen aanhaalt die de invloed van liefde op geluk onderstrepen als artikelen die het vanuit een ander oogpunt benaderen.

    Wat de vorm betreft geef je zelf aan dat je het artikel in meer alinea’s had verdeeld.
    Het middenstuk is vrij lang maar ik heb het niet als storend ervaren tijdens het lezen.

    Met het knippen en plakken verandert er volgens mij af en toe wel wat. Zo had ik zelf de geraadpleegde sites blauw gemaakt, die zijn na het plakken zwart gworden.

    Groet,
    Loekje

  3. Angelina Veld zegt:

    Hoi Gerbrig,

    Hierbij mijn reactie op je geschreven blog, Ik sluit mij bij Loekje aan, ik heb het ook niet als storend ervaren dat het middenstuk lang was. Ik vond hetblog leuk om te lezen. Een goede bron (4) Jammer dat ik die zelf niet had gevonden, anders had ik hem ook graag willen gebruiken.
    En ik had nog een vraag, je titel is Geluk en liefde, maar in de inleiding komen daar nog de sociale contacten bij. Zou je kunnen uitleggen, waarom je die keuze hebt gemaakt?

    Groetjes Angelina

  4. Gerbrig zegt:

    Hey Angelina,
    Bedankt voor je reactie!
    Ik er inderdaad nog voor gekozen om sociale relaties er ook bij te betrekken. Ik vind dat liefde meer omvat dan alleen de intieme relatie tussen twee mensen. Liefde heeft meerdere ´lagen´. Je kan ook liefde ervaren door de omgang met vrienden, of je in ieder geval geliefd voelen, wat kan bijdragen aan je geluksgevoel. En liefde voor jezelf hoort daar ook bij.
    Wellicht had ik dit nog beter kunnen verwoorden in mijn artikel, goed dat je er naar gevraagd heb. Ik hoop je hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven, en anders hoor ik het graag van je!

    Groetjes,
    Gerbrig

  5. Angelina Veld zegt:

    Hallo Gerbrig,

    Dank je wel voor je reactie, mooi verwoord, een toevoeging is op je blog.

    Groeten Angelina

Geef een reactie

