Geluk is een levenshouding.


Geluk is een levenshouding.
Door; Sanne Stuifzand.

Heeft gelukkig zijn te maken met je levenshouding?
Geluk wordt vaak gezien als iets wat je overkomt. Maar kun je het ook zelf beïnvloeden?
Er wordt de laatste jaren steeds meer geschreven over hoe je zelf je eigen geluk kunt beïnvloeden. In zelfhulp boeken, maar ook psychologen doen er onderzoek naar.

Het instituut voor Positieve Psychologie heeft op hun website een vijf stappen plan voor een positievere levenshouding.(www.ivpp.nl) Er is een verschil in manier van denken tussen pessimistische denkers en optimistische denkers. Met de vijf stappen kan een pessimistische denker zichzelf aanleren positiever te denken. Door dat hij positiever denkt zal hij ook gelukkiger in het leven staan.

Csikszentmihlyi heeft onderzoek gedaan naar geluk. (van den Hout, 2007) Hij kwam er achter dat momenten die mensen als gelukkig ervaren vaste kenmerken hebben. Men rapporteert dit als men geabsorbeerd was door een taak, en daar bij zich zelf, de context en de tijd vergat. Allerlei activiteiten kunnen dit gevoel oproepen. Csikszentmihlyi noemt dat ‘flow’. Tijdens ‘flow’ verliest men zich in (mentale) activiteiten die plezierig zijn.

Naast ‘flow’ is er nog een andere stroming. Mindfullness. Waar het er bij flow omgaat dat men zichzelf verliest in de activiteit waar hij mee bezig is gaat het er bij mindfullness om dat men zich bewust is van alles wat er om hem heen gebeurt. Open staan en aandacht hebben voor wat er in het hier en nu is.(Brown & Ryan) Mindfullness kan belangrijk zijn in het loskomen van automatische gedachten, gewoontes en ongezonde gedragspatronen. Daarmee kan men inzicht krijgen in en controle krijgen over eigen gedrag. Dit leidt uit eindelijk tot een beter gevoel over zichzelf.

Volgens Lyubomirsky, King & Diener (2005) kunnen mensen goed gebruik maken van de periodes dat ze zich gelukkig voelen. Mensen die zich gelukkig voelen kunnen twee dingen doen. Ten eerste proberen dat moment van geluk zo goed mogelijk bewaken en alles wat het lijkt te bedreigen vermijden. Maar hiermee wordt er een negatieve emotie gekoppeld aan iets wat eigenlijk heel positief is. Ten tweeede kunnen mensen als ze gelukkig zijn op zoek gaan naar nieuwe doelen en uitdagingen. Deze uitdagingen worden dan omdat ze op dat moment gelukkig zijn positief aangegaan. En als men na een tijdje deze doelen en uitdagingen heeft behaalt treed er weer een moment van geluk op door het behalen van de dat doel. Dus door op een gelukkig moment niet alleen maar tevreden zijn en bang te zijn om het verliezen, maar juist verder kijken om nog meer geluk te kunnen bewerkstelligen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat diegenen die het meest intens geluk ervaren, tevens het meest intens ongeluk ervaren. (A. Kerkhof, 2003) Zij wisselen dat af over verschillende levensgebieden. Geluk is niet iets dat je de hele dag, de hele week kunt voelen.Geluk varieert, het is er het ene moment wel en het volgende weer niet. Tevredenheid met het huidige bestaan wordt vaak genoemd als basis voor geluk: positieve prettige gevoelens worden vaak gemeld wanneer het over geluk gaat. Essentieel echter is dat geluksgevoelens nogal verschillen tussen mensen, wat samenhangt met hun verschillende doelstellingen. Kennelijk kiezen of ontwikkelen mensen doelen in hun leven die zij nastreven. Geluk kan iets zeggen over de vraag of het leven voldoet aan de gestelde eisen. Onrealistische, onhaalbare doelen vormen derhalve geen goede voedingsbodem voor geluk. Je kunt het dus vergroten door harder te werken om je doelen te bereiken, door het bijstellen van je doelen – zeker wanneer ze onhaalbaar zijn – of door te accepteren dat sommige doelen onhaalbaar zijn.

De neurobiologie en de klassieke filosofie (Walburg, 2008) leren ons dat geluk meer het gevolg is van juiste gedachten en gedrag dan van toeval. Soms verwachten we dat ons gevoel verandert op basis van een veranderd inzicht in ons zelf. Dat inzicht is waarschijnlijk slechts een eerste stap. Veranderingen in emotionele beleving vergen een aanzienlijke en veel herhaalde inspanning. Minder negatieve gevoelens en meer positieve gevoelens, en dus meer geluk, ervaren lijkt binnen bereik voor degene die bereidt is om een zich daar daadwerkelijk voor in te spannen.
Door je levenshouding aan te passen kun je meer geluk ervaren in je leven. Je levenshouding aanpassen is echter niet zo gemakkelijk als het misschien lijkt. Het gaat niet vanzelf, maar vergt behoorlijk wat inspanning.Wat van belang lijkt te zijn is het accepteren van de dingen zoals ze zijn en verantwoording te nemen voor de dingen waar je zelf controle over uit kunt oefenen. Geluk, het overkomt je niet zo maar, je moet er wel wat voor doen.

Bronnen;
http://www.ivpp.nl/geluk/optimisme-als-levenshouding-in-vijf-stappen/
J.A. Walburg.(2008). Mentaal vermogen.Investeren in geluk. (p.41) Nieuw Amsterdam Uitgevers.
M. van den Hout. Mindfullnes en flow. Kind en adolescent in de praktijk. 6 (2007) (p.17-18)
A. Kerkhof. Hoe kun je gelukkiger worden. Psychopraxis.05 (2003) (p. 206-210)
Lyubomirsky, King & Diener. (2005) The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to succes? Psychological bulletin. 2005, vol. 131 No. 6. 803-855
Brown & Ryan. (2003)The benefits of being present: Mindfullness and Its role in psychological well-being. Journal of personality and Social Psychology. 2003. Vol 84, No. 4, 822-848

Dit bericht werd geplaatst in Levenshouding en vaardigheden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Geluk is een levenshouding.

  1. Beste Sanne,

    Allereerst vind ik dat je een interessant onderwerp gekozen hebt en deze verwoordt in een goed leesbare tekst. Je taalgebuik is toegankelijk. Op bepaalde stukken mis ik diepgang in wat je vertelt over het onderwerp: Zoals bij het vijfstappen plan. Je had hier iets meer over die stappen kunnen vertellen, of over het verschil tussen pessimistische en optimistische denkers, aannemende dat dit gebleken is uit de onderzoeken die je er over bestudeerd hebt.

    Daarnaast staan er vrij veel spelfouten in je tekst, iets waar je misschien zorgvuldiger naar had kunnen kijken alvorens het blog te plaatsen.

    Ik hoop dat je iets met deze feedback kunt.

    Groetjes Femke Wiersma

  2. Joyce zegt:

    Hallo Sanne,

    zeer interessant onderwerp. de bronnen die je hebt uitgekozen spreken mij erg aan. gezien ikzelf nogal eens negatief kan denken heb ik dankzij jou blog diverse kanten gezien hoe je dit kan veranderen. ik zal in de toekomst aan dit blog zeker wat hebben. goed de bronnen in je tekste gebruikt.

    Joyce

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s